16 maj - Wolfgang mellan Klosters och Davos


17.05.2015 05:57
16 maj - mellan Klosters och Davos


Det är utförsbackarna jag vill ha.    
"Alles in Ordnung?". Frau Doll ville inte att något skulle fattas på frukostbordet. Försäkrade sig upprepat om detta. Brödbullarna hade varit framme förut. Det började uppför och det slutade uppför. Lägsta växeln.
Följs ett vattendrag (Inn/En) uppströms går det gärna uppåt. Ibland länge och brant. I byn Lavin hade jag gjort 600 höjdmeter och bestämt mig. Jag tar tåget genom berget till Klosters, 19 km tunnel. I annat fallmåste jag ta ytterligare 940 m för att komma över Flüelapasset (2383 möh). Benen protesterade. 
Tåget? ...till Klosters, till Davos, ställa packningen, cykla mot passet från Davossidan och kunna vända om det tar emot. Men det blev fel tåg, det gick förbi tunneln mot Kloster. Kramande ungdomar i kupe'n slet sig loss från varandra och surfade tågtider tillbaka från Zerniz till Kloster. Mycket tåg i Schweiz. Vädret ska bli fint i morgon.
Någon plan för avslutning av det här projektet finns inte. En är att 


med tåg och/eller cykel "kolla backarna" runt Andermatt och via Grindelwald nå nordgående tåg i Zürich. Eller att nå samma Zürich direkt från Davos/Kloster. Mycket har jag sett och varit med om och det kanske börjar räcka. Just nu 4 km norr om Davos som utgångsläge för Flüel med lätt packning. Därefter?

Harald



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2019-01-11. -- Fem år

2019-01-11. -- Fem år

2018-11-28 Möte i Berlin…