6 maj - Sontra


07.05.2015 07:43
6 maj, Sontra

Dagens etapp har till stora delar gått längs floden Werre.Uppströms. Fina cykel- och vandringsvägar har anlagts alldeles vid flodkanten. Också våtmarksområden har gjorts i ordning och vid ett av dessa spelade vårupphetsade och  högljudda grodor sin kärlekskonsert. En fantastisk naturens orgel eller som om ett antal fartyg samtidigt brölade sina sirener (ska försöka bifoga). Eftersom floden meandrar blir sträckan lång och kurvig. I gengäld nästan inga backar. Mycket arbete nedlagt. Mötte också många /grupper/ på cykel.

Förmiddagsfikat på Marktplatz i Bad Sooden-Allendorf väckte nyfikenhet hos ett par bordsgrannar. Fick berätta min "historia" och ta del av ruttförslag vidare längs Werre.

Avståndet till nästa DJH fick mig att leta "Zimmer Frei" inför natten. Bara ett par gånger har jag hittills sett skylt om Zimmer Frei och det var inte i Sontra, där jag befann mig nu . Har den möjligheten upphört? Fick bli Hotel Link i Sontra, järnvägshotellet, bara lite dyrare än DJH. I stora salen, Bierstuben, pågick skogsägarföreningens möte för överenskommelse om höstens virkespris. Hotellägaren och tillika kock (Jaegerschnitseln var mycket torr) engagerade sig i mina vägval och tipsade om hur jag skulle undvika de värsta höjdförändringarna - och samtidigt se det trakten hade at bjuda på. 
Skogsägarföreningens möte avslutades hastigt, alla skulle hem och se Bayern München spela borta mot Barcelona (Barca vann med 3-0. Messi 2).
Måste över en höjd i början av nästa etapp...

Harald




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2019-01-11. -- Fem år

2019-01-11. -- Fem år

2018-11-28 Möte i Berlin…