13 maj - München

13.05.2015 07:15


13 maj - München

Idag, dvs igår, "vilodag". Mina sju frukostbordsgrannar, del av stor grupp gymnasister från Ludwigshafen, ska till Dachau, inte långt nordväst om stan. Mitt i en sådan grupp förpassas jag inte utan saknad tillbaka till studieresor och vardag med elever. Öppna, nyfikna, glada, positiva... Det är klart att det finns andra sidor också men här och nu en mycket trevlig liten stund. Idag  skulle de /återigen?/ få ta del av eländet i vår ambition att vaccinera mot upprepning. Det finns hopp!
Själv cyklade jag tillbaka till olympiaområdet. Med "linor" och stag bärs fantastiska takkonstruktioner upp. Allt liksom flyger. Från huvudarenans högsta punkt utsikt över stan. 90 km söderut ser man alperna och 10 km i nordost Bayern Münchens Allianz arena. Var på väg också dit men vände (match mot Barcellona ikväll). I OS-området finns också konstgjorda sjöar och en "utsiktskulle". 


























Eftermiddag och kväll i familjen Marlies och Erich Wagners, bekanta till Margareta, trygga händer. Spårvagn till Schloss Nymphenburg där Erich visade snart 200-årigt vattendrivet pumpverk till parkens fontän. Initierat och engagerat tog Erich mig med i slottets och dess invånares liv och historia. Efter kall öl i värmen, och mat, fortsatte vi i centrala gamla stan. Mitt bland alla under kriget sönderbombade och nu återuppbyggda fina hus ligger nu en alldeles nybyggd synagoga. Bilder kommer men till dess, Googla.
Tack Marlies och Erich för en fin dag!













När jag på hemvägen passerade en TV stod det 1-2, närmast hopplöst för Bayern.

Harald  


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2019-01-11. -- Fem år

2019-01-11. -- Fem år

2018-11-28 Möte i Berlin…