30 april - Göteborg - Kiel

01.05.2015 06:30
2015-04-30 Valborgsmässoafton

Första etappen gick fint, rullade nedför Mors backe, därefter svagt uppför till Col de Ekedalsgatan innan det åter bär nedåt förbi Vänmötet, Mariaplan och Dalheimers. Ställde mig i Mercedeskön, anmälde min närvaro, cyklade ombord samt sökte upp hytt 9440 med fin havsutsikt. Ca 1,5 km.

Cykeln står bland långtradare och Harley Davidson-motorcyklar (har inte sett några västar med uppseendeväckande ryggtext). Av TVns många kanaler väljer jag snooker-VM (!!) efter en diskussion på NRK om Norges möjligheter att ta emot 10000 flyktingar. Goda, ansåg flera och jämförde med hur smidigt de ca 60000 utländska gästarbetarna (läs svenska ungdomar) både fått någonstans att bo och funnit sig väl tillrätta. I förhållande till problemets art, sades det, tycks dock Norges regering, och flera andra, vara tämligen obekymrade. Någon sa sig vara osäker på om Libanon hade erbjudit 1,5 miljoner syriska flyktingar plats i landet. Det fanns inget alternativ. Har Norge - och andra länder - något alternativ? 
Innan avfärd tvingades jag ta ett beslut om packningen. Tältet, mitt fina enmans Hillebergs Akto, togs ur packväskan liksom liggunderlag och det lilla gasolköket. Kikaren också. Men kameran är kvar. Minimalt med kläder, tycker jag, men det blir rätt många kg ändå (ca 18). 


Harald

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2019-01-11. -- Fem år

2019-01-11. -- Fem år

2018-11-28 Möte i Berlin…