23 aprij - Med Trek Crossfit Ltd söderut

23.04.2015 07:30
Blogg låter pretentiöst. Mera ett sätt att följa. Du kan läsa nya inlägg via RSS feed.

Redan publicerat men...
Med Trek Crossfit Ltd söderut...
Under några veckor framåt med början Valborgsmässoafton, 30 april 2015, kommer jag att här skriva några rader eller korta texter om det jag ser och upplever från cykelsadeln medan jag trampar söderut. Hur mycket skrivet det blir vet jag inte men tid att fundera bör jag få. Min tanke och planering är att ta mig genom Tyskland via Hamburg, Hannover, Kassel, Nürnberg, München - inte på A7/E45 - in i västra Österrike och vidare till Schweiz. Några alppass tycker jag skulle vara roligt att ta. En förmiddag upp och 20 minuter ner. Det är ca 90 mil bara genom Tyskland...  Via ADAC (svensk motsvarighet heter KAK men ADAC är "bredare", vänder sig t ex också till cyklister) har jag fått tillgång till digitala kartor med förslag på cykelvägar i Tyskland och dess grannländer - Fahrrad Touren Navigator 2014. Imponerande till innehåll och form men kräver tillgång till laddad iPhone. 
Varför nu detta, att cykla söderut? För att det är möjligt. Jag har länge i tankarna sett mig cykla söderut med solen i ansiktet och avståndet i benen och baken. Genom Tyskland har jag ju åkt några gånger, ofta i den korridor genom åker och skog som kallas Autobahn. Effektivt som mycket annat i detta land. Nu hoppas jag se människor, landskap och samhällen i ett annat tempo. Helst hade jag ändå gjort det med min snabba cykel, Bianchin, men det hade krävt följebil. Jag vill också passa på medan förhoppningsvis knän och ork räcker till.
Trek Crossfit Ltd? Det är min cykel (se bildgalleri). Något kraftigare än min Bianchi men ändå en cykel att trampa på med, också med packning, hoppas jag. Nu utrustad med pakethållare och s k lowrider, för packväskor fram samt hållare för iPhone för orienteringens skull. Bagaget har minimerats så långt jag klarat av och för balansens skull fördelats på fyra väskor. Frågan om tält och sovsäck eller Jugendherbergen och "Zimmer frei" har noga funderats på. Just nu ligger tält inte i packningen. Trots det ca 18 kg.
Från början tänkte jag cykla genom Halland och Skåne men har nu bokat sovhytt på Stenas Tysklandsfärja på Valborgsmässoafton, ankomst Kiel 1 maj kl 09.00. Vägen till Europa och kontinenten är inte lång, ca 1,5 km. Mjukstart kan det kallas. 
Harald

2015-04-22

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2019-01-11. -- Fem år

2019-01-11. -- Fem år

2018-11-28 Möte i Berlin…