15 maj - Prutz, Österrike











17.05.2015 05:54
15 maj - Prutz, Österrike

Inte många regndroppar har fallit på mig de första två veckorna. Idag skulle det bli heldagsregn. Kallt regn. Uppför hölls kroppen någorlunda varm. Passerade gränsen. På Fernpass en stor mugg te men det räckte inte. Ordentligt kall nedför. Satte på mig ullunderställ, blev mycket bättre. Mötte senare tysk långcyklist från Frankfurt: "Inget annat än att cykla hjälper mot regnkylan. Alltså inga matpauser". Känns igen från fjällvandring i regn. Han hade för övrigt cyklat 290 mil i ett svep ett tidigare år, Frankfurt - Santiago di Compostella tur och retur  med vissa avvikningar från genaste vägen. Det blir inte mycket fotograferat heller i regnet.
Inntal heter dalen jag avslutar dagen i. Vattnet i Inn är smutsgrått av regnandet. Samma vattendrag som gett namnet åt Innsbruck längre ner. Någon lät väl bygga en bro där....Inn fyller på Donau så småningom. I Passau. Frau Doll i Prutz lät mig vänligen, mot 30 euro, låna rum, dusch och frukost. Eller "30 åjrå", som dom säger här. En mycket svårhanterlig, guttural, tyska. Bayrare och deras österrikiska Tirolgrannar är inte så noga med det viktigaste i skoltyskan, der, die, dem och das. Allt låter "dôôr". 
Det är en skidort jag besöker. Här upplåts under säsong varje hyggligt plan yta med måtten 80x200 cm. Mitt rum är stort och fint.
Morgondagens cykeltur in i Schweiz är osäker. Pass jag tänkt passera kan vara stängda av att dagens regn på  höga höjder föll som snö. Alternativ finns.

Harald 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2019-01-11. -- Fem år

2019-01-11. -- Fem år

2018-11-28 Möte i Berlin…