9 maj - Nürnberg

09.05.2015 18:40

9 maj - Nürnberg

Skiljdes efter frukost från nya vännerna Michael och Michael från Würtsburg resp Schweinfurt (ska det vara)  I augusti åker familjen Michael (Lindt) till Sverige. 
Nästan hela dagens etapp har gått längs Main - Donau - Kanal (MDK), en vattenled som gör det möjligt att färdas och frakta från Nordsjön till Svarta havet. Imponerande, ett gigantiskt bygge. Men längs mina 8 mil vid MDK såg jag bara två pråmfartyg och en fritidsbåt. 










Cykelunderlaget påverkar åkhumör. Stora delar längs kanalen, uppe på vallen, var hårt grus. Stötarna fortplantas genom sitsten upp i huvudet. Nåja, fram kom jag. Men DJH var fullbelagt. Hittade ett hotell med hyggligt pris för en natt, Hotel Azimut. Har för mig jag sett namnet förut. 
Ev tillägg senare men så långt.

Harald



10.05.2015 08:06

9 maj - Nürnberg, forts 

Varje stad, och de är många, tycks ha sin berömde gubbe (alltid gubbar). Göttingen - Gauss, född 1777, "matematikens fader", många områden, geometri, statistik . Bamberg - bier, rökt. Kanske ingen gubbe men ganska manligt. Men Hegel och Hoffman. Nürnberg - Albrecht Dürer, målare, 14-1500-talet. Nürnbergprocessen, november 1945 till oktober 1946, där ansvariga för andra världskrigets brott mot mänskligheten ställdes till ansvar. Ingen enskild gubbe, och kanske inte enbart positivt att berömmas för, men nästan enbart män inblandade.

Enligt ADAC är min cykelväg hittills, Kiel - Nürnberg, 654 km. Något mer på grund av felkörningar och andra utflykter. En bit söder om Bamberg t ex, i sällskap med annan cyklist,  rakt in i betongväggen (en sluss). Missad skylt? Lösningen blev 300 m kostig, ett dike och lyft över järnvägsspår innan vi hittade cykelbanans fortsättning.

Mitt bagage är begränsat men fungerar. Nu vet jag varför. Jag byter inte skjorta, jag byter hotell.

Harald

PS Från Magdalena länk till Barbaras sång om Göttingen, betydelsefull för de fransk-tyska relationerna efter andra världskriget, fransk version:
tysk version:


Läs mer: http://www.haraldhaggarde.se/news/a9-maj-nurnberg-forts/
Skapa din egen hemsida gratis: http://www.webnode.se

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2019-01-11. -- Fem år

2019-01-11. -- Fem år

2018-11-28 Möte i Berlin…