17 maj - Landquart

18.05.2015 10:41
17 maj - Landquart

Mycket utför idag. Men först...
Min receptionist på Hotel Kulm i Wolfgang/Davos erbjöd mig rum i huvudbyggnaden till samma pris, istället för i annexet. Jag tackade ja. Dyrt och fint, frukosten så elegant presenterad att varje ingrepp riskerade förstöra matkonsten. Han berättade om sitt Sverigebesök förra försommaren, bland annat i Stockholm, och hade fascinerats av det intensiva firandet av något i bilkorteger och på lastbilsflak, ackompanjerat av oreglerad stämsång, firandet av någon slags examen av stor vikt  och där en vit mössa ingick på något sätt. Alla tycktes omåttligt glada.
Min cykling började uppåt. En timme och 45 minuter tog det i lugnt tempo. Ca 20-25 minuter cykling, paus några minuter, vätska och återhämtning,  25 min cykling osv. Kolossal trafik, inte minst motorcyklar. Fantastisk natur, såg murmeldjur, hörde oidentifierade rovfåglar. Flüelapasset, ett av de högsta. Nedfärden kylig i solskenet - och hisnande. Ibland över 50 km/h. 
Förbi Klosters där jag f ö oavsiktligt hamnade i en en halvmil lång tunnel - såg ingen skylt om förbud men blev strax varse. Tror det finns en del ordningsMÄN i den schweiziska trafiken, också. Eftersom det lutade brant neråt blev det god fart, också på kön bakom mig. Genom byar och förbi blommande ngar. Ibland riktigt brant.
Mötte många och tyckte det var skönt att jag inte skulle åt deras håll. Tydligt söndagsnöje, vandra och cykla. 
Stannade först vid Bahnhof i Landquart där serviceinriktad tjänstekvinna bakom disken tog sig an mina angelägenheter om tågresa hem - med cykel. Många bitar ska falla på plats för att få både sitt- och cykelplats. På tisdag kommer jag till Fredericia i Danmark. Dagen därpå kanske ända hem.

Harald 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2019-01-11. -- Fem år

2019-01-11. -- Fem år

2018-11-28 Möte i Berlin…