5 maj - Göttingen


06.05.2015 06:57

Lämnar Hannover, fortsätter söderut. Apropå tågstrejk från den 6 maj (ett argument att hoppa av cykeln och ta tåget finns inte några dagar) . Inte långt från härberget tätt trafikerade järnvägsspår. Det sägs att sträckan Gbg - Sthlm inte klarar fler tåg än vad som nu trafikerar banan. Det jag låg och hörde innan jag somnade, och det jag vaknade  till var något enormt. Ett kontinuerligt, aldrig avbrutet ljud av passerande kilometerlånga godståg. Hela natten! Nåja jag missade några timmar. Dagens etapp följde till stor del både spår för gods- och lokal-regional gods- och passagerartrafik OCH snabbjärnvägen. Trafik hela tiden. Här måste finnas att lära av för Trafikverk och SJ m fl. Men idag, 6 maj, står stora delar stilla...
Tredje dagen med kraftig (kraftigare?) sydlig motvind. Grenar och skräp yr i luften. Sittställningen låg. Det gäller att hålla i kartor och annat.
Orienteringen är oftast lätt - söderut. Drygt 3 mil söder om Hannover ligger lilla orten Elze. Lätt komma in i, svår att ta sig ur. Frågade folk som vänligt förklarade, hamnade ändå i någon återvändsgränd eller ute på en åker där asfalten tog slut. En bonde med jättestor John Deere försökte, kvinna i bil med tutande bilister bakom likaså. Och andra. Ett tag var jag på väg norrut, i god fart med vinden i ryggen. Asfaltslut stoppade mig. Återkom till redan besökta avkrokar och chansade på en ännu inte prövad väg - och kom vidare. Någon som ska till Elze? Jag kan guida. 
Dagens etapp har också, utöver järnvägen, följt vattendraget Leine uppströms. Oregelbundet har  landskapet söder om Northeim svämmats över och lämnat stora skador på hus och vägar efter sig. Just här har man därför byggt stora vallar för att hålla koll på vattnet. Cykelbanan gick här uppe på vallen, med utsikt över bl a ett fint fågelområde.   






En bit söder om nu bekanta Elze ändrar landskapet karaktär. Hittills platt men nu mer kuperat. Höjdskillnader på ett par hundra meter ska passeras. Nästa Jugendherberge (DJH) finns i Northeim. Hoppade det och körde 25 km till DJH i Göttingen.

Harald

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2019-01-11. -- Fem år

2019-01-11. -- Fem år

2018-11-28 Möte i Berlin…