2016-05-21 Jo, visst har de det…

TEXTEN OCH BILDERNA AV MISSTAG RADERADE. HÄR ÅTERFÖRT.

2016-05-21 Jo, visst har de det…

Essen – Düsseldorf, 58 km

Jo, visst har de det. Funderat på servicen utmed livligt frekventerade cykelbanor – bänkar, bord, toa t ex. Idag har jag åkt två relativt nya (en ett år) cykelbanor. Bred och slät, grusbana bredvid. Mellan Essen och Mulheim.
Den andra påminde om Säröbanan, en gammal vall (inte banvall) längs Rhen, bredare men än större publik. Båda med bänkar/rastställen här och var. Mellan Duisburg och Düsseldorf.

Pratade med äldre par (i 67-årsåldern…) vid gatuservering om Ruhr-området och det jag läst i skolan. Idag en totalt förvandlad verksamhet. Gamla industriområden bebyggs eller blir rekreationsområden. ”Landskapet blir grönare för varje år”, sa kvinnan. ”Förr var allt svart och sotigt”. På morgonen hade de el-cyklat 55 km. Enades om ”Gute Tagen und Gutes Leben” med lunchen på uteservering och lagom motion.

Många Ruhr-orter har jag passerat – Dortmund, Bochum, Essen, Mulheim, Duisburg, Düsseldorf. Andra har synts på vägskyltar – Gelsenkirchen, Solingen. Orter i den tyska gruv- och industrihistorien.

Vanlig position: framåtböjd för att läsa kartan på packväskan om fortsättningen. Vanlig följd: någon tysk frågar om jag behöver hjälp. Norr om Düsseldorf igen, äldre man med el-cykel erbjuder sig följa med en bit på en genväg. Han trampar på och jag följer, ner utefter Rhen tills han tror att jag klarar mig själv. ”Gerade aus!”. ”ta andra bron över floden och du ser DJH”.

I em/kväll har varit fest för något japanskt. Återkommer om det när jag vet mer. Massorna har samlats på stranden. Och just nu 0 - 0 mellan Bayern och Dortmund. Två läger bland gästerna.

Harald

Duisburg





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2019-01-11. -- Fem år

2019-01-11. -- Fem år

2018-11-28 Möte i Berlin…