2016-05-15 Elbfähre i hagelstorm

2016-05-15 Elbfähre i hagelstorm

Glückstadt – Bremen 108 km

Bommen ner framför näsan, färjan gick, en timme till nästa. Sas det. Med nybryggt te och tilltugg i baracken/kiosken/serveringen kom en ny Elbfähre. Då öppnade skyarna, vågrätt regn blev strax hagelstorm. Snabbt på med cyklar, bilar och annat körbart och ner i skydd under däck. Drivor av hagel. Inga bilder togs i busvädret.

Plattyska, egentligen lågtyska, kallas det språk som talas i denna nordliga del av landet. Ursprungligen Hansans tungomål (Wikipedia). Platt är också geografin. Inte mycket backar här. Å andra sidan får vinden inget motstånd… Strax varse att det kunde bli en lång dag på sadeln.

Norr om Alfstedt rinner ett litet vattendrag. Också små drag behöver broar där vägar korsar. Här byggs en ny. Förvarningen en bit tidigare ledde trafiken runt via ”umleitung” (+ ca 6 km) men tavlan som informerar om återvändsgränd var ovanför det röda strecket kompletterad med symbolen för cykel och fotgängare (se bild som dock saknar fotgängare). Jag tolkade det som att med cykel skulle jag komma fram…



Så var det inte. Jag ”bröt” mig in på arbetsområdet och via spång och bräcklig plywoodbro kom jag förbi själva vattnet men längre var det inte tänkt. Nu krävdes lyft av cykel och bagage innan vidare färd. Bilderna är tagna norrut vid södra avstängningen.

Passerade Bremerwörde och överslagsräknade till ca 50 km kvar. Nästa skylt ville ha det till 63. Nu mest sidvind som blev allt mer med,. Särskilt sista långa biten längs alla sjörelaterade näringar och kajer utmed Weser.

I serien ”Jordbruk i bild” har vi nu kommit till Niedersachsen.

För egen del har jag dålig kunskap om de olika Bundesländer (sv. Förbundsländer) som tillsammans utgör Tyskland. Särskilt med tanke på närhet och utbyte av många olika slag. Kiel är huvudstad i Schleswig-Holstein, det nordligaste ”Landet” med knappt 3 miljoner invånare. Idag har jag cyklat genom norra Niedersachsen (8 milj inv, huvudstad Hannover,) och befinner mig nu i Bremen som är både stad och förbundsland (knappt 700 000 inv, tillsammans med ”exklaven” Bremerhaven,).  Berlin och Hamburg är också både städer och egna förbundsländer (3,4 resp 1,7 milj inv).

Utsikt över Weser från rummet
Ännu ett av dessa trevliga, välordnade och –putsade Jugendherbergen tog emot. Fick säng i 6-bäddsrum men haft det själv. Mycket barn och ungdomar. Hiss med fönster mot gatan givet lekredskap. Här blir jag nog två nätter och kan bekanta mig något med staden.

Harald



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2019-01-11. -- Fem år

2019-01-11. -- Fem år

2018-11-28 Möte i Berlin…