2017-02-13 - Arlanda Sky City



2017-02-13 -  Arlanda Sky City

Arlanda, Sky City, ser plan lyfta och landa och min gamla brandstation på andra sidan banan. "Min gamla"? Det var här jag påbörjade min brandmanskarriär hösten 1971 - och avslutade densamma i augusti följande år. Vapenfri tjänst efter 3 månaders "vanlig" lump sommaren 1968.

Fin flygning från Göteborg men ungefär halvvägs "störtdök" planet ett par sekunder (kanske bara en) samtidigt som det vek sig så att jag såg Östergötland rakt under mig. Kort och samfällt litet skrik. Vi hade flugit in i en s k vortex, meddelade kaptenen. Virvlar som bildats av ett framförliggande plan - som vi kommit för nära. 

Se https://cdn.pixabay.com/photo/2015/02/09/14/11/swirl-629677_960_720.jpg

Om en dryg timme SK1492 till Tromsø för några dagars "barnomsorg". 

Men...
När ombordstigningen pågått en stund, business class och högpoängare hade redan hittat sina platser, avbröts proceduren och planet tömdes i avvaktan på lugnande vindbesked från Tromsø. Där blåste det 17 m/s västlig vind. Eftersom startbanan går i nord-sydlig riktning kan det bli svårt att landa. Ca 20 minuter senare nytt försök. Fladdrig nedfart blev det...

Ösregn och plusgrader hade tagit hårt på snötäcket. Gick genast "i tjänst"; hämtade E vid skolan, körde M till  kontoret, hämtade A vid barnehagen, körde E till kulturskolen för violinlektion. A och jag fördrev speltiden med glass och korridorspring innan vi hämtade upp M vid kontoret och åkte hem. Sushi.

Idag, den 14 feb, ska jag kolla snö och spår på Kvaløya.

/Harald  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2019-01-11. -- Fem år

2019-01-11. -- Fem år

2018-11-28 Möte i Berlin…