2018-05-05 -- 50 år sedan eller vart tog ni alla vägen?”

2018-05-05


Student 1968 - eller 

”50 år sedan eller vart tog ni alla   vägen?”                                                                                                                                                                                                                                             
Tack, organisationskommitteen (Marianne, Stina, Barbro och
Margareta) för en mycket trevlig eftermiddag-kväll där vi med växlande framgång försökte hitta oss själva och våra skol-klass-kamrater vid Solbergagymnasiet. En del ”satt direkt”, andra räckte inte kvällen till för. ”Gick vi verkligen i samma klass?”

På väg till Arvika formulerade jag ett litet tal som aldrig blev hållet – och lika bra var det. På temat vart tog ni vägen efter 68?
                                                                                                                      
”50 år sedan eller vart tog ni alla vägen?”

Den 23, eller möjligen den 24, maj sågs vi, skulle det visa sig för allra sista gången. Det var så jag funderade. Eller nej, skulle det visa sig, vi ses idag. Tack vare initiativ och engagemang hos fyra tjejer, damer, tanter, Marianne Fåhraeus, Stina Mitsel, Barbro Åström, Margareta Skoog och Sigge Säll. Tack!  Det blev en gång till - 50 år efteråt.

Vart tog ni alla vägen den där majdagen? 185 19-20-åringar bara försvann. Vi hade ändå kämpat i tre år. Nåja, lite olika med det, kanske. Själv utvecklade jag nog mera min sociala kompetens – från en mycket låg nivå och med hjälp av ett utsökt boende på Tjäderstigen 12 (?) som lockade många vänner att dela med sig av sin eftermiddagstid  – mera än att plugga engelska glosor eller förstå derivering av tredjegradsfunktioner. Men helt plötsligt, puts väck.

Jag var nere i källarförrådet för att se om jag hade några dia-bilder men t o m där var ni borta. Jag hittade inte en enda bild från maj 68. Från studenten. Visserligen var man noggrann när man fotograferade på den tiden men någon bild borde ju…

Av de ca 185 studenter som gick olika vägar ut i livet de där majdagarna 1968 har jag under dessa 50 år stött på några enstaka:
-       Morgan en gång på 70-talet tror jag, helt hastigt,
-       Jan-Olof, vid midsommarfirande på hembygdsgården samt vid Vasaloppet nån gång. Jag har följt dina framgångar där. Vi har haft ungefär samma tid flera ggr. Hur många lopp har du åkt?
-       Erling, mest genom en god vän som varit tandläkarkollega med dig men också genom sporadisk mailkontakt på Pedagogen/universitetet i Göteborg.
-       Hans, stötte ihop en gång vid Hagakyrkans spårvagnshållplats.
-       Valter, ett par ggr vid Årjängs Missionsförsamlings sommargård, Strandvik.
-       Kjell, ett par ggr i Töcksfors och ett par ggr i Göteborg, senaste kontakten genom att min dotter hyr keramikstudio i Majorna tillsammans med bl a din dotters man.
-       Erling J, har jag för mig att jag stöt på i något sammanhang.
-       slutligen, Sven, som är den enda av alla er 185 som jag haft kontinuerlig kontakt med, faktiskt ända sedan realskolans år 1 (1961), dvs 54 år.
-        
-       T ex har Sven varit med på båda mina vigslar. Han har också varit med på min nuvarande frus båda vigslar. Sven var därför självskriven som vittne när jag gifte mig för andra gången i Stockholms stadshus för några år sedan.
-       Sven hälsar till er idag från Paris där han och hans fru Gunilla firar Svens 70-årsdag idag den 5 maj.

Men, som sagt, vart tog alla vägen? Och var var flickorna? Nämnde jag någon flicka? Vi grabbar -  Valter, Sven och jag - vi drog – så heter det idag – drog till Grebbestad, hyrde en båt och en liten fiskarstuga och fiskade torsk 2 – 3 dagar. Innan värnplikten kallade samman, nu i andra uppdrag. Innan jag bosatte mig i Göteborg, gifte mig, läste matematik bl a, fick fyra barn, blev lärare på gymnasiet och lärarutbildningen.                                                                                                 
 
Intressant att höra om den mix av sysselsättningar, uppdrag, förtroenden, föräldraskap mm, privat och offentligt, som kanske tog sin början där på Solbergagymnasiet och som varit med format människan studenten under de gångna 70 åren.

Tack för möjligheten ni gav oss.

Harald Olsson (=> Haggärde)







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

2019-01-11. -- Fem år

2019-01-11. -- Fem år

2018-11-28 Möte i Berlin…